The Nurdayat Foundation


Ngelmu Titen, Ngelmune Para Leluhur
Minggu, 20 Juli 2008, 12:13 pm
Filed under: Yogyakarta | Tag:

Mbah Maridjan

Mbah Maridjan

Nalika kabeh wong usreg lan kaweden marga anane pawarta saka Badan Meteorologi dan Geofisika, sing ngandharake menawa Gunung Merapi bakal njeblug; pamarintah paring pambiwara supaya wong-wong ing tlatah saerenging gunung padha mlayu ngungsi, nylametake dhiri. Kalebu Ngarsa Dalem Sri Sultan Hamengku Buwana X uga paring dhawuh. Nanging kepriye sikep lan tanggapane Mbah Marijan? Piyambake ora mosik lan tetep mbegegeg emoh ngungsi. Malah nalika kahanane gunung Merapi dianggep banget mbebayani, Mbah Marijan malah munggah menyang pucuking gunung. Pungkasane, kasunyatan gunung ora njeblug kanthi mbebayani. Wong-wong padha gumun marang panemu lan sikepe mbah Marijan iki.

Ngapa Mbah Maridjan duwe panemu lan sikep sing kaya mangkene iki? Akeh wong padha mastani menawa Mbah Maridjan nduweni daya linuwih. Mbah Maridjan nduweni rasa “caket” karo “panguwasane” gunung. Kejaba iku, Mbah Maridjan wiwit cilik urip lan panguripane ana ing gunung. Nalare mesthi wae wis manjing ajur ajer karo kahananane gunung. Mbah Maridjan kasil maca tandha-tandha alam pegunungan sing mbebayani lan sing ora mbebayani. Carane maca tandha-tandha alam ora mawa sekolah sing dhuwur, ora maca buku-buku anggitane para ahli winasis, nanging nganggo ilmu titen. Ngelmu titen iki disinau kanthi tumemen lan tekun ing sajrone laku urip. Kajaba iku pancen nduweni rasa lan pangrasa sing mirunggan tumrap alam saisine.
Biyen, mbokmenawa tumekaning saiki, janji ana kupu mlebu jeron omah utawa ana manuk prenjak ngoceh nggancer ana ing sakiwa tengene omah, mratandhani ora suwe maneh bakal ana tamu. Nalika ana manuk bence muni crat-cret ing sakiwa tengene omah ing wayah wengi, mratandhani ing sakiwa tengene omah ana durjana utawa maling. Yen ketiban cecak kanthi ora sengaja, mratandhani ora bakal suwe ana raja pati saka sadulure sing ketibanan cecak mau. Iki minangka tuladha cak-cakane ngelmu titen kang tumekaning saiki isih diugemi dening saperangan wong, mligine ing tlatah padesan.
Jaman saiki apa bisa lumaku adhedhasar ngelmu titen, sawetara tandha-tandha alam kang bisa dienggo pathokan wis ora ana? Kanggone penulis ngelmu titen kudu didarbeni dening saben wong. Amarga kahanane wis beda karo biyen, mesthine saiki ya adhedhasar kahanan kang rinasa saiki. Tuladhane, embuh esuk, awan, sore lan bengi kok hawane tansah panas banget. Bakal arep ana apa? Kasunyatan alam kahanane wis rusak dening tangan-tangane manungsa dhewe. Wit-witan padha ditegori. Gunung lan gumuk padha digundhuli. Lemah subur dilebur didadekake pomahan mewah.
Ngelmu titen ora mung winates saka tandha-tandha alam kang dumadi, nanging bisa dimangerteni saka dhiri kita pribadhi. Tuladhane, menawa ana salah sawijining sedulur sing tumindak nganeh-anehi, upamane ngomong sing aneh-aneh, bisa dimangerteni ora suwe maneh bakal nemahi lelakon sing aneh uga. Yen ana wong lara nemen, ora ngarasakake kepenak turu, ora enak mangan. E… sawijining wektu anggone mangan ndemenakake. Entek akeh. Malah sawernaning panganan katon enak dipangan. Ora mung iku wae, dheweke uga wis ora sambat kelaran. Iki bisa dititeni ora suwe maneh bakal tumekaning ajal. Wong mau aweh tandha kanthi nggawe seneng lan mareme wong liya sakdurunge ajal mungkasi. Kari awake dhewe duwe rasa kanggo maca tandha-tandha iki apa ora.
Sing saiki isih disetitekake yaiku tandha-tandha kang dumadi ing dhirine jabang bayi. Secara psikologis, kahanane bayi polos lan lugu. Bisane mung nangis lan nangis. Jejering ibu yen ora nduweni ngelmu titen kanggo ngopeni bayine, tangeh lamun ing tembe mburine dadi bocah sing gumbira uripe. Mesthine jejering ibu nduweni sesambungan rasa kang raket tumrap bayine, mula bisa ngecakake ngelmu titen kang pas. Janji nangise ngene mesthi luwe. Janji nangise rada memelas, mesthi lara lan sapanunggalane.
Ngelmu titen sejatine didarbeni saben manungsa, mung wae kethul landhepe beda-beda amarga gumantung pengolah rasa lan pangrasane pribadhine manungsa dhewe. Cara-carane ngolah rasa lan pangrasa marang alam lan sapadha-padha iku maneka warna. Ana kang mawa laku tapa brata, pasa, sesirik, donga, mulat sarira. Kanthi cara-cara kasebut dipercaya manungsa bakal bisa nata rasa lan pangrasane.
Mangga, kita sami nggegulang mring ngelmu titen iki wiwit saiki. Mulat dhiri kanan kering. Maca tandha-tandha kang katuduhake dening alam lan pepadha kita.

-o0o-

Terjemahan bebas-nya ke dalam Bahasa Indonesia:

Ketika semua orang kasak-kusuk gelisah dan ketakutan disebabkan adanya kabar dari Badan Meteorologi dan Geofisika yang menerangkan bahwa Gunung Merapi akan meletus; pemerintah memberikan pengumuman supaya orang-orang di wilayah lereng gunung itu pergi mengungsi, menyelamatkan diri. Termasuk Ngarsa Dalem Sri Sultan Hamengkubuwana X juga memberikan perintah. Namun bagaimanakah sikap dan tanggapan Mbah Maridjan? Dia bergeming dan tetap tegak kukuh berdiri di situ tidak mau mengungsi. Bahkan ketika keadaan Gunung Merapi dianggap sangat membahayakan, Mbah Maridjan malah naik ke puncak gunung. Akhirnya, kenyataannya gunung tidak meletus dengan membahayakan. Orang-orang pada heran terhadap pendapat dan sikap Mbah Maridjan ini.

Mengapa Mbah Maridjan memiliki pendapat dan sikap yang seperti ini? Banyak orang yang mengira kalau Mbah Maridjan memiliki kesaktian. Mbah Maridjan memiliki ‘kedekatan’ dengan ‘penguasa gunung’. Selain itu Mbah Maridjan sejak kecil hidup dan kehidupannya berada di gunung. Nalarnya (=nalurinya-pent.) tentu saja sudah menyatu-melebur dengan dengan keadaan gunung. Mbah Maridjan berhasil membaca tanda-tanda alam, mana yang membahayakan dan mana yang tidak membahayakan. Caranya membaca tanda-tanda alam bukannya dengan jalan bersekolah tinggi, bukan dengan membaca buku-buku karya tulisan para ahli, namun dengan memakai ilmu titenNgelmu titen ini dipelajari dengan bersungguh-sungguh dan tekun selama menjalani hidup. Selain itu memang memiliki rasa dan perasa yang istimewa terhadap alam sekitarnya.

Dahulu, mungkin hingga sekarang, setiap ada kupu-kupu masuk ke dalam rumah atau burung prenjak berkicau riuh di kiri-kanan rumah, menandakan bahwa tidak lama lagi akan ada tamu. Ketika ada burung bence berbunyi crat-cret di kiri-kanan rumah saat malam hari, menandakan bahwa di kiri kanan rumah ada orang jahat atau pencuri. Bila kejatuhan cicak tanpa sengaja, menandakan bahwa tidak lama lagi ada berita duka kematian dari sanak-keluarga orang yang kejatuhan cicak itu. Hal-hal tersebut adalah contoh pengetrapan ilmu titen yang hingga sekarang masih dipercaya oleh sebagian orang, khususnya orang-orang di wilayah pedesaan.

Jaman sekarang apakah masih berlaku ilmu titen, sementara tanda-tanda alam yang dapat digunakan sebagai pedoman sudah tidak ada? bagi penulis, ilmu titen harus dimiliki oleh setiap orang. Karena keadaannya sudah berbeda dengan dulu, semestinya kini ya berdasar kepada keadaan yang dapat dirasakan sekarang. Contohnya; entah pagi, siang, sore, dan malam kok udara terasa panas sekali. Akan ada kejadian apa? Kenyataan alam kondisinya sudah rusak oleh tangan-tangan manusia sendiri. Pohon-pohon ditebangi. Gunung dan bukit digunduli. Tanah subur dihancur menjadi perumahan mewah.

Ilmu titen tidak terbatas pada tanda-tanda alam yang terjadi, namun juga dapat diketahui dari diri kita sendiri. Contohnya, bila ada seorang saudara kita yang bertingkah-laku tidak sebagaimana biasanya, misalnya bicara yang aneh-aneh, dapat diketahui tidak lama lagi ia akan mengalami peristiwa yang tidak biasa juga. Bila ada orang sakit parah, tidak dapat merasakan tidur nyenyak, makan tidak enak. E.. suatu ketika kok ia dapat makan dengan lahapnya. Habis banyak. Bahkan segala macam makanan terlihat enak dimakan. Bukan itu saja, ia juga tidak lagi mengeluh sakit. Ini dapat di-titen-i (diseksamai untuk diingat kaitannya) bahwa (justru) ia tak lama lagi akan menemui ajalnya. Orang tersebut memberi tanda dengan membuat senang dan puas orang lain sebelum ajal mengakhirinya. Tinggal kita sendiri yang memiliki rasauntuk membaca tanda-tanda ini atau tidak.

Yang kini masih diseksamai yaitu tanda-tanda yang kita dapati pada seorang anak bayi. Secara psikologis, keadaan bayi adalah polos dan lugu. Mampunya hanya menangis dan menangis. Selaku seorang ibu bila tidak memiliki ilmu titen di dalam urusan memelihara bayinya, akan sulit bagi si bayi nanti ia akan menjadi anak yang bahagia. Tentunya sebagai ibu memiliki hubungan perasaan yang erat dengan bayinya, sehingga mampu mempraktekkan ilmu titen dengan pas. Bila menangisnya begini berarti lapar. Bila menagisnya mengiba, berarti ia merasa sakit, dan seterusnya.

Ilmu titen sesungguhnya dimiliki setiap manusia, hanya saja tumpul-tajamnya berbeda-beda tergantung dari olah rasa dan perasa setiap diri manusia itu sendiri. Cara-cara mengolah rasa dan perasa terhadap alam dan sesama itu beraneka macam. Ada yang dengan bertapa, berpuasa, mencegah diri dari perilaku tertentu, berdoa, bermawas diri. Dengan cara-cara tersebut dipercaya manusia akan dapat menata rasa dan perasanya.

Marilah, kita semua melatih diri terhadap ilmu titen ini sejak sekarang. Mawas terhadap kiri-kanan. Membaca tanda-tanda yang diberikan oleh alam dan sesama kita.

-o0o-

karya: A. Sardi

sumber: Djaka Lodang


34 Komentar so far
Tinggalkan komentar

Walah aku kok orang ngerti artinya,
wong jowoku gak karu karuan,
sip deh tulisannya ok loh,

Kang Nur:
lhah iya maaf bila tulisan ini belum saya buat terjemahannya dalam bhs Indonesia. nanti akan saya buat terjemahannya biar khususnya bagi saudara2 sebangsa dari wilayah budaya suku lain juga dapat mengetahui artinya.

Komentar oleh masmintar

Sedino iki mau, kok yo wis nemu blog nganggo boso Jowo. Apik Mas, pisan kanggo nguri2 budoyo Jowo…

Kang Nur:
pancen ono piro2 blog kang nganggo boso jowo ing sakkabeh tulisane, daktemokke ugo. nanging blogku ing kene iki tetep luwih akeh boso Indonesia-ne, mas. ..lha iyo pancen tujuane kanggo ng-uri2.. budaya lokal ngono lah🙂

Komentar oleh sapimoto

hmmmm .. serasa baca panjebar semangat … hehehehehe

Kang Nur:
lha kalo Panjebar Semangat kan terbit dr Jawa Timur, kalo di Jawa Tengah terbit “Djaka Lodang” dari Yogya, kang :):)

Komentar oleh mantan kyai

Artikele apik banget Mas. Boleh nda aku copy paste? Kalo mampu mngkn aku translate ke bahasa Banyumasan. Sumber ttp aku tulis kok. Boleh?

Kang Nur:
lha perkoro “ngilmu titen” iki pancen warisan pemikiran budoyo kang pantes diajeni. namun saya qra budaya di lain2 tempat juga memilikinya dlm hal yg mirip2 ini. jd-nya ya kearifan lokal-lah. ttg copy-paste tentu saja amat sangat boleh sekali. sampeyan lihat sendiri bahwa tulisan ini sesungguhnya semata mengutip 100 % saja dr satu majalah berbahasa jawa. awalnya saya memiliki ide dasar yg sama dgn penulisnya ini (=’A. Sardi’), lalu dg niat utk memperkaya olah-tulisan saya mencari bahan. namun karena tulisan dlm bhs jawa ini sudah cukup padat, bagus dan sudah mewakili apa yg mau saya sampaikan, juga seni bahasanya yg cukup indah bernilai sastra, saya kutip saja bulat2.🙂 begicuu…

Komentar oleh naufal

“ajining rogo soko busono
ajining diri soko lathi”

mungkin iku sing dilakoni mbah maridjan…

Kang Nur:
ya, nanti mungkin bisa saja muncul peribahasa Jawa “Sabdo Pandhito Maridjan”🙂 krn mbah Maridjan mmg konsisten, menggusur yg dulu “Sabdo Pandhito Ratu”. he..he..🙂

Komentar oleh herry setyono - boelansabit

Please visit our updated blog at http://airsetitik.tk or http://airsetitik.co.cc

Komentar oleh air setitik

aku gak ngerti bahasanya…..
ini ditulis untuk orang yang ngerti bahasanya aja ya……
ROSO…… (liat diiklan)

Kang Nur:
Atas saran dari teman2 juga, kini saya sertakan terjemahannya ke Bahasa Indonesia.

Komentar oleh chandra61

diriku ndue ilmu titen ga ya??😆

Kang Nur:
wah lama kang Hangga gak muncul nii?🙂 ya paling tidak ‘kan bisa niteni banyak komentator di blog kang Hangga itu tooo Kang…?

Komentar oleh hanggadamai

aku gak ngerti bahasa jawa, tapi picnya bagus euy hehehe

Kang Nur:
Matur nuwun (terima kasih) sudah berkenan mampir.🙂

Komentar oleh mercuryfalling

memang bagus artikelnya, buat bekal njalani hidup. tolong juga ‘niteni’ ejaan bahasa jawa-nya dong, aslinya dari majalah tuh yg bener, sedino harusnya ‘sedina’, ono piro2 harusnya ‘ana pira2’ dst gitu he he he…. satu lagi terj ‘ora mosik’ itu ‘bergeming’ bukan ‘tak bergeming’.
maaf kang nur, urun rembug (sumbang saran) buat ejaan bahasa yang bener.

Kang Nur:
waa.. Kang Jalu ini penggemar Djaka Lodang juga ya? Pemerhati bahasa Jawa juga rupanya. Trimakasih sarannya. Lha tapi saya bolak-balik yg tertulis ‘sedino’, ‘ono piro-piro’, itu mana sih ya? He..he.. apa di artikel/posting lain? … Utk soal terjemah, saya memang bukan ahli bahasa sih ya, ya maaf deh. ..Setahu saya mosik itu = beringsut (=bergerak) krn terdorong kegelisahan yg dirasa. Betul gak sih? Mungkin yg salah adalah pemahaman saya thd kata bhs Indonesia bergeming.😆 Sudah saya ralat. Trimakasih.:lol: BTW, Kang Jalu tinggal di JaBar?

Komentar oleh Jalu

oh ya kang nur, ndherek nepangaken nggih.
asli jawa timur kang, sekarang tinggal di banjarmasin. bacanya ya panjebar semangat, jaya baya, djaka lodhang, mekar sari, damar jati pokoknya basa jawa lah. bahasa jawa tulis tuh, mau bercerita, laporan atau ngamuk2 sekalipun pake ejaan bahasa yang bener n pas gitu, maunya nguri2 basa jawa karna anggota ‘KURAWA’ (kumpulan rakyat jawa) je, he he he.
blog-nya bagus kang, banyak dapet inti cerita atau filsafat yang bagus dari tulisan2nya.
gali terus kang, cerita dan uneg-uneg gaya wong ndesa tapi gak kampungan gitu.
sukses ya…

Kang Nur:
wha Kang Jalu bacaannya lengkap ni. tapi ‘Mekar Sari” yg terbitan Yogya kini tak ada lagi, Kang. Kalo Damar Jati saya baru tahu setahun-dua tahun lalu

Komentar oleh Jalu

Aku termasuk wong sing kethul masalah kaya mengkono kuwi kang Nur. Tapi sing penting eling karo sing kuwoso “Kanjeng Pangeran” insyaallah aman. matur suwun

Kang Nur:
Bu Yuli ini meski kliling2 dunia dan tinggal di sono trnyata belum lupa ngomong cara Jawa. Salut Bu. Lha ya meski Ngelmu ini dapat dibilang “pra-ilmiah” tapi sesungguhnya dapat dilatih to Bu? Dan ada pula sesungguhnya penjelasan2 rasional utk hal itu.🙂

Komentar oleh yulism

ngelmu titen Kang Nur. ing ndesoku kene menowo ono wong sing arep nggawe sumur isih ngganggo godhong gedhang dikurepne ing saperangan pekarangan. sore dipasang sesuk esuk sakdurunge srengenge njeblug, ditiliki. yen akeh embun-e yo ing panggonan kuwi didhudhuk. lha yen wong kutho lak, saben panggonan diburrrr. remuk kabeh yo Kang….

Kang Nur:
lha itu betul sekali Kang Habib, saya juga pernah diberitahu orang2 tua ttg hal itu di tempat saya. saya kira itu termasuk ilmu2 orang jaman dulu yg disepelekan krn dianggap “tidak ilmiah”(?), pdhal mungkin justru ilmu modern yg belum mampu menerangkannya.

(maaf koment kang Habib saya terjemahkan juga di bawah ini agar dimengerti oleh pembaca yg tidak tahu bhs Jawa) sbb:
ngelmu titen Kang Nur. di desaku sini bila ada orang yang akan membuat sumur masih menggunakan daun pisang ditelungkupkan di sebagian pekarangan. sore dipasang pagi sebelum matahari terbit, dilihat/diamati. bila banyak embunnya ya di tempat itu(lah) digali. lha bila orang kota kan, setiap tempat diborrr. hancur semua ya Kang….

Komentar oleh h a b i b

aq yo wong jowo tapi ra patio iso ngomong jowo, kroso koyo nang umahe dewe wae mlebu blog iki…salam kenal kang.

Kang Nur:
wah ya syokor kalo bisa merasa seperti di rumahnya sendiri.. moga2 lalu sering mampir🙂
salam kenal juga

Komentar oleh sitidjenar

kebiasaan sing dititeni terus dibukukan ya kang?

Kang Nur:
Betul, saya kira begitu mas. Metode ilmu dasar yg dimiliki para leluhur kita.🙂

Komentar oleh suwung

Alhamdulillah, ada komunitas yang peduli dengan nilai-nilai luhur.Semoga bermanfaat.

Komentar oleh opojaregusti

njih leres ngendikane para leluhur … biasanipun menawi wonten manuk prenjak / kupu bakal wonten tamu … itu yg slalu saya ingat sewaktu saya dikasih tahu babe😀 smoga dg adanya blog itu org2 di budaya lain akan menanggapinya dg positif… dan akan menambah pengetahuan buat yg lain jg yg blm tahu🙂
♥i like it ♥

Komentar oleh yulianha

gan..ijin copas photo si mbah yach..

Komentar oleh dinho

Segala bentuk dan tata cara peng-iman-an kepada Allah di tlatah kinahrejo , telah diluruskan dan dibersihkan dan di tata ulang kembali oleh Allah sendiri dengan cara mengambil ruh mbah Marijan dan sebagian penduduk melalui cara yang dianggap mustahil oleh orang kebanyakan/pandemen.

Komentar oleh Toro

Akhirnya kuncen yg dianggap sakti telah meninggal dunia ‘ilmu titen’ yg diagungkan tidak dapat menyelamatkan dirinya, hargailah nasehat otoritas yg berwenang

Komentar oleh Ahyat

[…] dikuasai mbah Maridjan yang menyebabkan simbah di percayai oleh Raja untuk menjadi kuncen yaitu Ilmu Titen nya sang mbah. Merapi Mountain Conquer This entry was posted on Thursday, October 28th, 2010 at […]

Ping balik oleh lontardigital.com » Blog Archive » Melatih insting lewat Ilmu Titen

[…] barangkali begitu juga dengan ke engganan mbah marijan untuk di ungsikan dimana kemampuan ilmu titennya sudah lemah sehingga tidak dapat petunjuk akan bahaya yang akan menerpa dusunnya ,namun dengan […]

Ping balik oleh Kenapa Mbah Marijan enggan mengungsi ?? « Istana kecilku

kuatkanlah diri dari korban bencana a
lam

Komentar oleh sheila

kami sekeluarga turut berdukacita atas meninggalnya
MBAH MARIJAN semoga amal ibadanya di terimah ALLOH swt

Komentar oleh arifin

wah,mas apik tenan wacanane.
makasih ya mas sudah bikin bacaan untuk negara indonesia ini……………

Komentar oleh nana

wah,mas apik tenan wacanane.
makasih ya mas sudah bikin bacaan untuk negara indonesia ini……………

🙂 matur nuwun🙂

Komentar oleh nana

mbah marijan merupakan orang yg berdedikasi tinggi pd sebuah pekrjaan…bahkan nyawa pun rela ia korban kan..demi sebuah kata…TANGGUNG JAWAB…

Komentar oleh SOFYAN

aku seneeeeeeeeeeeeeeeng baaaaaaaaaaaaanget karo info ini

Komentar oleh zainul abid

Rahayu wilujeng kang…sepurane aku gak isok ngomong alus..aku teko/soko suroboyo,sopo maneh sing nguri-uri boso jowo lek/nek gak awake dewe wong jowo iki…tak tunggu kang artikel terusane(tapi sing boso jowo lho kang…)

Komentar oleh j4nchok

Excellent blog right here! Additionally your web site quite a bit up fast!
What host are you using? Can I am getting your associate hyperlink
for your host? I desire my site loaded up as fast as yours lol

Komentar oleh [crappie fishing texas]

hello there and thank you for your information – I have certainly picked up something new from right here.

I did however expertise a few technical issues using this site,
since I experienced to reload the web site a lot of times previous to I could get it
to load correctly. I had been wondering if your web hosting is OK?
Not that I’m complaining, but sluggish loading instances times will sometimes affect your placement in google and can damage your quality score if ads and marketing with Adwords. Anyway I’m adding this RSS to my email and could look out
for much more of your respective exciting content. Make sure you update this again very soon.

Komentar oleh darryl clements

WIKI online websites regularly be the capability related to Ultimate Demon, today
it promotes as well as broadcasts to lots of others.

Komentar oleh huffingtonpost.com

Ultimate Demon seems to present this wide choice of inbound links for an acceptable outlay.
Delighted

Komentar oleh seo consultant

[…] Selamat jalan Mbah Maridjan, Semoga para pelayan publik di negeri ini bisa mencontoh kegigihanmu, Mbah! Melayani masyarakat secara trasnparan, akuntable, partisipatif dan melayani dengan hati. Allahummaghfirlahuu warhamhuu wa’aafihii wa’fu’anhu. Amiin. *foto diambil dari https://nurdayat.wordpress.com/2008/07/20/ngelmu-titen-ngelmune-para-leluhur/ […]

Ping balik oleh Menjadi Pelayan Publik ala Mbah Maridjan - Ahmad Rofik




Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s



%d blogger menyukai ini: